niedziela, 12 marca 2017

Puszcza Białowieska, podlaskie cmentarze i inne miejsca część 10

Kolorowy cmentarz prawosławny nazywany wesołym, bardzo duży cmentarz żydowski, a na koniec ciekawostka przyrodnicza z okolic Hajnówki, czyli kamienie zwane zlepieńcami.






Cmentarz prawosławny w Zubaczach jest czynny, położony na północnym krańcu wsi, a właściwie kawałek za nią. Trafiłam tam przypadkiem, zobaczyłam drogowskaz kierujący na cmentarz i podjechałam. No a tam - jak zwykle;> Kolorowe groby, porcelanki, wstążki i kwiaty. Zawsze warto zerknąć na taki wiejski podlaski cmentarz.



Fragment z "Polski Egzotycznej" Grzegorza Rąkowskiego na temat tego cmentarza. Cerkiew w Zubaczach pokazałam w pierwszym odcinku tego cyklu.
























Cmentarz żydowski, który teraz pokażę, jest największym kirkutem, jaki dotychczas odwiedziłam. Znajduje się tutaj kilka tysięcy nagrobków, nie było takiej opcji, żeby podejść do każdego z osobna, co staram się zawsze robić w każdym miejscu tego typu. Cmentarz został założony po koniec XIX-go wieku, nie jest czynny od ponad pół wieku. Wpisano go oczywiście do rejestru zabytków. Miejsce jest niesamowite, nie muszę chyba pisać, jakie wrażenie zrobiło na mnie samotne chodzenie tam, wśród tylu zabytkowych grobów. Na niektórych były współcześnie dodane poruszające historie zmarłych, choćby rodziny, która spłonęła w pożarze. Pokażę to wszystko poniżej.



Nietypowa ozdoba macewy - budynek. Poniżej wyjaśnienie z kartki doczepionej do pomnika:




Na cmentarzu znalazłam tablicę z objaśnieniem symboli na macewach:





















Ta budowla przypominająca kapliczkę to tak zwany otel, grobowiec ufundowany w czasach międzywojennych przez Żydów z USA dla pewnego rabina.
























Trzech braci zginęło w płomieniach "we własnym domu nad rodzinną fabryką naczyń [ze] szkła".


W zaroślach jest jeszcze więcej macew. Nie sposób sfotografować wszystkich:


lj







































A teraz zlepieńce, czyli pewna przyrodnicza ciekawostka, o której istnieniu dowiedziałam się przypadkiem. Byłam wcześniej tuż obok, a nie miałam pojęcia, że wystarczy skręcić z szosy do dawnej żwirowni, żeby zobaczyć takie dziwo:> Zlepieńce to głazy narzutowe przypominające trochę miniaturowe Błędne Skały. Znajdują się blisko wsi Grabowiec, w gminie Dubicze Cerkiewne. Blisko tej kapliczki - za nią jest właśnie stara żwirownia ze zlepieńcami. Zaparkowałam tam i ruszyłam na ich poszukiwanie.
 

No i są fajne zlepieńce - co bardziej dorodne poodgradzane drewnianymi płotkami:
















To chyba nie zlepieniec, ale też ładny:


c.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz